El Precondicionament Hipòxic
17 de maig de 2018

Les cervicàlgies

El dolor a la part alta de l’esquena i coll és un dels més comuns i la majoria de gent l’ha patit algun cop a la seva vida. La majoria de vegades, es tracta d’una afecció muscular al trapezi i que té el seu origen al crani i en les apòfisis espinoses de les vertebres cervicals i dorsals. Molts d’aquests dolors són deguts a una tensió muscular continuada que acaba amb una contractura seguida d’una inflamació. Si aquesta inflamació i la tensió muscular no es corregeix, pot acabar ocasionant un dolor crònic que pot persistir durant mesos i anys.

Aquest dolor pot passar al braç, inclús a les mans i als dits, provocant formigueig i sensació d’endormiscament o falta de sensibilitat. Aquest símptoma és important, ja que es tracta d’un problema de compressió nerviosa que pot tenir un origen discal cervical o bé per una compressió dels nervis i/o vasos sanguinis.

El Síndrome Compartimental, s’origina per la inflamació d’una zona muscular. Els músculs es troben separats entre si per un teixit anomanat fàscia, que és com un sac que conté cada grup muscular. Quan un grup muscular s’inflama, excerceix una pressió important sobre la fàscia i, tenint en compte que les fascies musculars no poden expandir-se, aquest augment de la pressió farà una compressió sobre els nervis i vasos sanguinis que passen per la zona, provocant una disminució de la vascularització i un dany de tipus neurològic que pot variar segons la seva gravetat. De vegades, inclús, pot deixar un lesió permanent a la zona afectada.

L’exploració i els exàmens complementaris són imprescindibles per descartar l’origen del dolor i, principalment, si existeix una cervicàlgia d’origen raquidi o vertebral. Es poden classificar de diferents formes:

• Dolor d’esquena alta o cervical agut sense que existeixi una irradiciació als braços, mans i dits. Habitualment, el seu inici és brusc i el més habitual és que es tracti d’una inflamació muscular usualment anomenada “torticolis”, que té una durada aproximada d’entre 3 i 7 dies. De totes maneres, si existeix un traumatisme anterior, s’han de descartar luxacions i/o fractures, per exemple, en el síndrome de l’esquinç cervical, quan té lloc un accident de trànsit y el cop es realitza des de la part posterior del vehicle.

• Dolor cervical o d’esquena i/o coll crònic. La durada sobrepassa les setmanes, mesos i inclús anys. Habitualment, està relacionat amb un tipus de personalitat ansiosa o amb una determinada posició o treball laboral que manté el coll i/o esquen amb una tensió continuada. El tractament sempre dependrà del diagnòstic mèdic, però en tots els casos, s’haura de reduir la inflamació amb tractaments locals o generals així com també la correcció de la situació que ha originat el problema.

Existeix una gran varietat de tractaments i a continuació es detalles alguns que més utilitzem i resulten més eficaços:

1. Tractaments amb injeccions locals a la zona de màxim dolor i contractures. Són els que resulten més ràpids per reduir el dolor i la inflamació. S’utilitzen per cada cas una varietat de substàncies com els anestèsics locals, antiinflamatoris i inclús el plasma ric en plaquetes. És necessari realitzar previament un mapa complet dels punts gatells del dolor abans d’iniciar el tractament. Aquest tractament es pot completar amb l’aplicació de fred (crioterapia), acompanyat amb massatges les primeres 72 hores, fet que afavorirà la mobilitat i disminuirà la sensació de tensió.

2. Collars tous i/o rígids. Per tractar les cervicàlgies no traumàtiques, es poden utilitzar aquests collars i depenent del cas de la lesió, s’utilitzaran tous o rígids mentres s’espera el diagnòstic de fractura o luxació.